EPC attest

Wat is de invloed van het EPC attest op mijn huurprijs?

Bij de verhuur van een eigendom is het wettelijk verplicht om een geldig EPC attest te hebben. Een vervallen EPC attest staat gelijk aan EPC attest niet beschikbaar. Sinds 1 oktober 2023 is het EPC label van de eigendom die je verhuurt, bepalend bij de indexering.

Een woning of appartement met een EPC label D, E en F is toegelaten, maar volgens een aangepaste formule.  Bij deze indexering zal een correctiefactor toegepast worden afhankelijk van het energielabel. 

Indien het huurcontract in werking getreden is voor 1 oktober 2022 zal ook hier een aangepaste formule voor de huurindexatie toegepast worden.

 

Indexeren

Wanneer mag je de huurprijs gaan indexeren?

Een keer per jaar mag je op de verjaardag van de in werkingtreding van het huurcontract de huurprijs gaan indexeren, tenzij anders overeengekomen. Deze indexatie gebeurt niet automatisch. 

Werk je met vastgoedkantoor ERA Bossuyt voor de verhuur van je eigendom? Dan ontvang je van onze afdeling verhuur, automatisch een mail met daarin de berekening van de indexatie en adviseren we je graag in het bepalen van de nieuwe huurprijs.  We raden aan om ervoor te zorgen dat de nieuwe huurprijs marktconform is. 

Ben je vergeten te indexeren en wil je de huurindexatie toch nog toepassen? Hou er dan rekening mee dat je maximaal drie maand terug in de tijd kan gaan.  

Conformiteitsattest

Wat is een conformiteitsattest en is dit verplicht bij verhuur?

Wie verhuurt, moet ervoor zorgen dat alle wettelijke documenten aanwezig zijn, zoals het EPC.  Het conformiteitsattest wordt door de gemeente (of in sommige gevallen het agentschap Wonen in Vlaanderen) afgeleverd en toont aan dat uw woning of appartement voldoet aan de minimale woningkwaliteitsnormen.  Dit attest is niet overal verplicht, dit wordt bepaald per gemeente. Dus wie wenst te verhuren neemt best contact op met de gemeente waar de eigendom gelegen is. 

Is jouw eigendom onbewoonbaar of ongeschikt verklaart voor bewoning? Dan kan je dit besluit door middel van een conformiteitsattest opheffen. Uiteraard na aanpassingen van de zaken die niet in orde waren. 

Vanaf 1 september 2025 kan je het conformiteitsattest digitaal aanvragen via het formulierenloket van Wonen in Vlaanderen

Het conformiteitsattest is 10 jaar geldig.  Voor de opmaak van het conformtiteitsattest zal een bedrag aangerekend worden

Vastgoed kopen of verkopen

Gratis schatting? Zo geregeld.
De verkoop van je woning is een belangrijke stap. ERA Bossuyt zorgt voor een gratis, marktconforme schatting en maximale zichtbaarheid. Vlot verkopen? Dat start met de juiste prijs

Huren of verhuren

Zorgeloos verhuren?
Huren of verhuren? Bij ERA Bossuyt helpen we je graag om alles correct en zorgeloos te laten verlopen. Wij maken je wegwijs in alle rechten en plichten.

Bod uitbrengen?

Hoe een correct bod doen. 

Bij de aankoop van een woning wordt er steeds gevraagd om een bodformulier in te vullen.  De koper doet zijn bod en van zodra de verkoper dit bod tegengetekend heeft is er een overeenkomst. Een bod is bindend van zodra het door de verkoper aanvaard is en kan niet éénzijdig worden ingetrokken, tenzij dit uitdrukkelijk als voorwaarde vermeld werd.  Daarom is het van groot belang dat het bodformulier de zaken vermeld die tussen partijen overeengekomen zijn. 

  • geldigheidsdatum van het bod
  • volledige gegevens van de koper(s)
  • alle info over de eigendom zelf (adres, kadastrale gegevens, detail van de eigendom,....)
  • prijs
  • beschikbaarheid
  • notariskeuze
  • opschortende voorwaarde van lening of andere specifieke voorwaarden tussen partijen
  • termijn waarbinnen de akte verleden moet worden

Om een correct bod uit te brengen kan je rekenen op onze vastgoedmakelaars. Zij zullen je helpen om het bodformulier correct op te stellen, na te gaan of er gewerkt zal worden met een onderhandse verkoop-overeenkomst (compromis) of een aankoop/verkoopbelofte. 

Tip: ga als koper op voorhand al eens langs bij een financiële instelling om na te gaan wat jouw beschikbare budget is en hoeveel eigen middelen je ter beschikking moet hebben. 

Bod aanvaard! Wat nu?

Mijn bod is aanvaard, wat zijn de volgende stappen? 

Van zodra het bod aanvaard is, starten wij met de opmaak van het ontwerp van compromis of aankoop/verkoopbelofte. Deze sturen wij door naar alle partijen ter controle. Als alle partijen akkoord zijn gaan we over tot ondertekening van deze overeenkomst.  Ondertekenen we een compromis, dan zal de akte uiterlijk binnen de 4 maand na de ondertekening doorgaan.  Bij een aankoop/verkoopbelofte wordt deze binnen de maand na het akkoord of het lichten van de overeenkomst verleden. De notaris zal u uitnodigen op kantoor om de akte via videoconference te ondertekenen. 

U als koper kan in de tussentijd uw bank al contacteren om het financiële luik te regelen, eventueel huuropzeg, verhuis al beginnen te regelen. 

Registratie of BTW

Valt de aankoop van je woning onder registratie of BTW

Op iedere vastgoedtransactie die geen nieuwbouw is betaal je registratiebelasting.  Het standaardtarief is vandaag 12%, maar voor de eerste en enige woning betaal je 2%. 

Bij de aankoop van een nieuwbouw (woning of appartement) betaal je 6 of 21%  BTW.   

Om aan te kunnen kopen aan een verlaagd BTW-tarief van 6% moeten zowel koper als verkoper voldoen aan bepaalde voorwaarden. 

Check zeker of aan alle voorwaarden voldaan wordt. Wij sommen enkele belangrijke voorwaarden op: 

Als bouwheer of - promotor:

  • aan de opbouw van de woning of het appartement moet de afbraak van een bestaand gebouw voorafgegaan zijn

Als koper

  • woning voor eigen bewoning - aankoop als particulier en niet als vennootschap.
  • domicilie vestigen.
  • hoofdzakelijk voor persoonlijk gebruik.
  • eerste en enige woning. Hier zijn er enkele uitzonderingen voor erfenissen, vlotte verkoop van huidige gezinswoning. Deze voorwaarden worden sinds 1 juli 2025 per koper beoordeeld.  Uw notaris of de fiscus kan u hier correct bij helpen.
  • al deze voorwaarden moet je 5 jaar lang blijven aanhouden nl. tot 31 december van het vijfde jaar dat volgt op het jaar waarin je als koper de nieuwbouwwoning begint te gebruiken. 

Als investeerder met de bedoeling de aangekochte eigendom te verhuren op de private huurmarkt of sociale verhuur:

  • private huurmarkt: particuliere aankoop of op vennootschap -minstens 15 jaar verhuren aan natuurlijk persoon die er zijn domicilie vestigt - totale bewoonbare opp. van de entiteit mag max. 175 m² zijn.
  • sociale huurmarkt: particuliere aankoop of op vennootschap - minstens 15 jaar verhuren aan een sociaal verhuurkantoor of woonmaatschappij. 

 

Zorgeloos huren of verhuren met immo ERA Waregem

Veelgestelde vragen

Aardgasaansluitingen

Aardgasaansluitingen bij nieuwbouw

Vanaf 2025 is er een algemeen verbod op aardgasaansluitingen bij nieuwbouw, zowel voor nieuwbouwwoningen als bij appartementensgebouwen, verkavelingen of groepswoningbouwprojecten met omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen aangevraagd vanaf 1 januari 2021. 

Deze regelgeving geldt ook wanneer het gaat om sloop en heropbouw. 

Meer info hierover via deze link.  

ERA PROPERTY VALUATION

Thinking of selling your home or just curious about its value? Let an ERA agent guide you. With the right tools and market insights, we provide an accurate property valuation.

DISCOVER THE VALUE OF YOUR HOME