Dit onderscheidt een topmakelaar van een andere makelaar

2 min.
Verkopen, Stappenplan
Mo ERA WONEN

Vastgoedmakelaars: in België zijn er bijna 11.000 mannen en vrouwen die het beroep uitoefenen. Maar hoe scheid je het kaf van het koren? Topmakelaar Mo (33) legt uit hoe je een goede makelaar herkent en hoe hij zelf aan de slag gaat om potentiële verkopers te ontzorgen.

Mo, wat maakt van jou een echte topmakelaar?

Mo: “Er zijn heel wat aspecten en kleine details die ervoor zorgen dat ik de beste versie van mezelf kan zijn. Eerst en vooral stel ik mezelf steeds voor aan de deur om kennis te maken. Dat klinkt als een deur-aan-deurverkoper uit de jaren tachtig, maar ik sta graag dicht bij de mensen. Het is tijdsintensief, maar het zorgt voor een goede relatie. En ze hebben meteen mijn kaartje. (lach)”

Mo: “In de regio rond Linkeroever zijn talen ook heel belangrijk. Nederlands, Frans, Engels, Arabisch of Berbers? Ik help alle mensen graag verder in hun eigen taal. Dat is een grote troef.”

Nederlands, Frans, Engels, Arabisch of Berbers? Ik help alle mensen graag verder in hun eigen taal. Dat is een grote troef.

Mo ERA WONEN

Mo Raehani

ERA WONEN

Mo: “Verder is ook de manier van communicatie cruciaal. Als makelaar moet je heel empathisch zijn, vanuit je hart. Als ERA makelaar neem ik mijn tijd. Je verkoopt namelijk geen brood. Ik wil mensen ontzorgen en hen helpen. Door te luisteren, probeer ik in te werken op de noden van de persoon die voor mij staat.”

Mo: “Daarnaast is het moelijk om een topmakelaar te zijn als je geen fantastische troeven hebt om je klanten verder te helpen. Zo maak ik als ERA makelaar gebruik van de ERA Open Huizen Dag, de ERA Koperwachtzaal, de ERA Comfort Garantie, onze Vergelijkende Marktanalyse en ga zo maar door. Wist je dat kopers en verkopers bij ERA ook gratis gebruik mogen maken van onze verhuiswagen en gratis verhuisdozen krijgen?"

Hoe herken je een topmakelaar verder nog?

Mo: “Maandelijkse opvolging. Via het verkoopverslag zit ik elke maand fysiek samen met de eigenaar(s). We bespreken hoe de verkoop loopt. Zijn er bezoeken geweest? Hoe zijn de bezoeken geweest? Daarnaast verzamelen we in het verkoopverslag wat we als ERA makelaar allemaal al gedaan hebben om tot een succesvolle verkoop te komen. En we bespreken wat we nog meer kunnen doen in de komende maand(en). De eigenaar heeft het recht om de feiten te weten.”

Mo: “Daarnaast bezorgen we binnen de 48 uur na elk bezoek een evaluatie aan de eigenaar(s). Hoe is het gelopen? Positief? Negatief? Is er een bod uitgebracht? Zo kunnen we de bezoeker(s) nadien ook blijven opvolging. In de evaluatie staat ook de feedback van de kandidaat-koper. Dat is heel nuttige informatie voor de eigenaar en ons als makelaar. Zo krijgen we een goed beeld van de positieve en negatieve punten.”

Mo: “Bij ERA gebeurt al deze opvolging via ERAforce, het hart van onze organisatie. Ik gebruik dat CRM van Salesforce letterlijk voor alles. Komt er iemand op mijn pad die pas binnen 2 jaar zijn woning wil verkopen? Geen probleem. Ik maak een taak aan voor mezelf met alle nodige informatie die ik later nodig heb. Een fotoshoot inplannen? Verhuisdozen nodig? Dankzij ERAforce kan ik al mijn contacten laten weten dat ik aanwezig ben, zonder te pushen of te stalken. En ik ben steeds op de hoogte van elke situatie bij elke klant.”

Verkopen met een Topmakelaar?